Over de nieuwe gadget 'Google Glass' is al veel op Internet verschenen en verteld. Nog voordat deze in 2014 in de winkel te koop is, gonst het van de geruchten. Google doet het wat PR betreft erg goed als het om nieuwe introducties gaat. Maak mensen nieuwsgierig en geef ze af en toe wat informatie. Dan gaat het voor de rest vanzelf. Vandaag, 1 september 2013, heb ik al 26,3 miljoen hits als ik zoek op "Google Glass".
Wat kan Google Glass eigenlijk?De website van Google zelf bevat slechts drie buttons; How It Feels, What It Does en How To Get One.
Daarop worden de functies van Google Glass gepresenteerd en in een filmpje wordt dit geshowt. Alles wordt gepresenteerd op een virtueel beeldschermpje direct voor je rechteroog (zie foto hiernaast). Samengevat kun je met Google Glass volgens hun eigen website:
|
Vragen doemen opNu er iets meer bekend is over de werking van Google Glass en welk nut het zou kunnen hebben, komen ook de vragen naar voren: Zitten we hier wel echt op te wachten? Wat zijn de effecten als deze gadget grootschalig verkrijgbaar is en gebruikt gaat worden? Gaan mensen op straat TV kijken terwijl ze rondlopen? Gaan ze hun mail checken achter het stuur? Of op de fiets? Is Google Glass wel zo goed voor de verkeersveiligheid?
Er gaan nu al stemmen op om 'de wet' aan te scherpen en daarvoor onderzoek te laten doen naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid. Diverse politieke partijen in de Tweede Kamer willen dat de Nederlandse overheid onderzoek gaat doen naar de gevolgen die Google Glass mogelijk heeft voor de verkeersveiligheid. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat desgevraagd weten dat het nog te vroeg is om iets te zeggen over de gevolgen voor de verkeersdeelname en verkeersveiligheid. Ook spreken over mogelijke wetgeving vindt men nog te prematuur. Maar is er dan helemaal nog niets over te zeggen? Ik geef het ministerie alvast een schot voor de boeg. |
|
Schot voor de boegDeze bril zal men buiten op straat gaan dragen en dan foto's en video's opnemen terwijl men rondloopt of op de fiets of in de auto zit. Video's opnemen kan, maar moeten van beperkte duur zijn. Tot 30 sec. video opnemen is al veel omdat de batterij anders snel leeg raakt. Ook de gps- en wifi-verbinding kost energie.
Op zich kunnen foto's en video's zonder tussenkomst van handen worden gemaakt. Je zegt eenvoudig 'Ok Glass - take a picture' en direct wordt er een gemaakt. Dat is niet zo verkeersonveilig. Besturing via stemherkenning kan gemakkelijk zijn en je kunt je handen aan het stuur houden. Een ander verhaal wordt het navigeren tijdens een autorit. Nu kijk je op je navigatie die op de voorruit geplakt zit of in de console in het midden van je auto zit. Daarvoor zijn hoofd- en oogbewegingen nodig om te checken wanneer je van richting moet veranderen. Met de Google Glass zie je de route voor je oog geprojecteerd en kun je de aandacht op de weg houden. Dat lijkt mij handig, maar kun je dat beeldje dan voldoende scherp zien terwijl je ook scherp moet zien om op je voorligger te letten die gaat remmen. De vraag is dan of je oog niet continu scherp moet stellen op het schermpje en op de weg. Route-informatie voor op de fiets via de Google Glass is een goede aanvulling op de bestaande fietsapps. Multi-tasken kunnen alleen vrouwen (zeggen ze zelf). Dus de vraag is of we twee dingen tegelijk kunnen als we aan het verkeer deelnemen? De mailtjes die anderen Google Glass gebruikers aan je sturen checken achter het stuur lijkt mij niet zo verstandig omdat je toch wordt afgeleid en je aandacht niet volledig op de weg gericht hebt. Of zelf een foto verzenden van het mooie uitzicht vanuit de auto naar een vriend. Kan dat veilig? Het leidt je toch af omdat je de ontvanger uit je adressenbestand moet zien te selecteren. Het is vergelijkbaar met bellen achter het stuur - ook dat leidt je aandacht af van de rijtaak. Aanpassingen voor een veilig gebruik?Het lijkt mij wel handig als je ergens bent dat je informatie krijgt over een bepaalde brug of gebouw. Maar of dat ook persé achter het stuur van de auto moet is nog maar de vraag. Mij lijkt het dat Google Glass bepaalde functies automatisch moet uitschakelen als de bril boven een bepaalde snelheid verplaatst wordt of men in het verkeer deelneemt. Dus wel foto's verzenden tijdens het wandelen in het park of in de luchtballon, maar niet tijdens een autorit bij 100 km/uur. Dus wel mailtjes lezen in een winkelcentrum, maar niet in het drukke stadsverkeer. Dus wel alle functies als je in de trein of op de boot zit, maar niet als je op de autosnelweg rijdt...
De bril 'weet' immers waar die is doordat er gps is ingebouwd? Dan moet het geen halszaak zijn bepaalde functies tijdelijk niet te kunnen gebruiken. Nadeel is alleen dat de bijrijder in de auto dat dan ook niet kan... Die rijdt immers ook met 100 km/uur mee in de auto? Ik ben zeer benieuwd naar de introductie in Nederland en ik ben ook benieuwd naar de effecten van Google Glass op het weggedrag van mensen. Wordt de verkeersveiligheid minder? We zullen het zien. Meer informatie
|
|