Nederland ligt vol met drempels, verkeersdrempels wel te verstaan. Maar moet dat allemaal wel zo?
Niet alle drempels zijn ergerlijk
Verkeersdrempels kennen we maar al te goed. In alle woonwijken liggen ze op de meeste wegvakken. Op kruispunten liggen kruispuntplateaus, ook wel verkeersplateaus genoemd.
Inmiddels liggen er zoveel dat het bijna irritant begint te worden. Kunnen die lastige dingen niet weggehaald worden? Het antwoord is veelal: nee, dat kan nog niet. Een verkeersdrempel is namelijk een infrastructurele maatregel die zorgt dat de rijsnelheid van verkeer, en dan met name de auto’s, wordt verlaagd naar een veilige snelheid: 30 km/uur of lager.
Ze kunnen weg als we zover zijn dat in alle auto's een automatische snelheidsbegrenzer zit die 'weet' hoe snel er op een bepaald wegvak gereden mag worden. De auto gaat dan niet sneller dan b.v. 30 km/uur, ook al trap je het gaspedaal in. Pas dan kunnen de drempels weggehaald worden... nu hebben we te maken met individuele mensen die zich niet aan de snelheidslimiet houden. Een drempel is dan een noodzakelijk kwaad. Er zijn vele verschillende uitvoeringen, enkele kun je hieronder bewonderen. Elk kan met een bepaalde nog enigszins comfortabele snelheid gepasseerd worden. Dit hangt wel af van het voertuig en de uitvoering van de drempel. De standaarduitvoering in Nederland is een lengteprofiel in sinusvorm met een lengte van 4,80 meter. De hoogte bedraagt 8 tot 12 centimeter (bron:CROW). Ja, het is een hele wetenschap geworden.
Europese drempel komt er aan (maar nuttig voor Nederland?)
Zoveel soorten, zoveel maten. Voor ‘Europa’ aanleiding om dit te gaan gelijktrekken in de hele Europese Unie. Een richtlijn is daarvoor in voorbereiding en die zal vermoedelijk leiden tot een ander type drempel dan we in Nederland gewend zijn. Bij ons zijn op het drempelvlak verticale lijnen aangebracht: over de hele lengte van de helling, afgewisseld met strepen over de halve lengte. Verder liggen ze veelal over de volle breedte van de weg. Dat is de standaard in Nederland. De verwachting is echter dat de Europese standaardisatie leidt tot de Franse, Belgische en Engelse ontwerpen, omdat die erg op elkaar lijken. Deze drempels zijn voorzien van driehoeken in plaats van strepen... en zijn veel smaller. De drempel op de foto hieronder is zo'n 'Europees model' en is vervaardigd uit gevulkaniseerd gerecycled rubber en wordt op het wegdek vastgezet met schroeven en pluggen. De breedte is dusdanig dat een bus of vrachtwagen er geen hinder van heeft; een auto wel. Of het nu zo’n verbetering voor Nederland is, dat valt nog te bezien.
Innovaties
Tot zover de gewone verkeersdrempels. Erger je er vooral niet aan, hou je gewoon aan de snelheid. Dit artikel gaat verder in op de ontwikkelingen en innovaties.
Verkeersdrempel die stroom opwekt Deze verkeersdrempel wekt stroom op als er een auto overheen rijdt: elke auto levert bij een passage van 10 km/uur zo’n 2000 Watt op. Het gewicht van de auto wordt daarvoor als hefboommechanisme gebruikt. Er is dus een vorm van stroomopslag nodig om er ook daadwerkelijk nuttig gebruik van te kunnen maken. Bij deze proef wordt gebruik gemaakt van een vliegwiel en is bedoeld om te kijken of het ‘werkt’ en niet veel onderhoud vergt. De proefdrempel ligt in New York bij een fast-food-restauranten en afgewacht moet worden of deze drempel grootschalig toegepast kan gaan worden. Mogelijk toepassingen: bij de drive-in restaurants, tankstations, parkeergarages, etc. Daar waar toch al langzaam moet worden gereden.Of de drempel ooit productierijp wordt, moet nog worden afgewacht.
FLEXdrempel rukt op
De eerste flexibele drempel is in 2005 in Rotterdam neergelegd en ondertussen liggen er meer dan 80 in Nederland. Deze FLEXdrempel is vriendelijk voor het vrachtverkeer en de bus. De FLEX-drempel bestaat uit een rondgebogen stalen plaat die als een soort veer werkt. Het verkeer rijdt dan dus over een flexibel wegdek dat doorbuigt als er een voertuig overheen rijdt. Voor lichte voertuigen (auto) werkt de drempel als elke andere drempel. Het gewicht van de auto is te gering om de veer in te drukken. Men moet met 30 km/uur passeren. Een vrachtwagen of bus is veel zwaarder en drukt de veer gewoon in. De vrachtwagens en bussen hebben daardoor geen last van de drempel en rijden eigenlijk ‘op een vlakke weg’. Voor de gezondheid van de buschauffeurs is zo’n FLEXdrempel prima en het is ook comfortabeler voor de busreizigers. De rijsnelheid van het autoverkeer daalt net zo sterk dan bij een gewone betonnen drempel en dat is weer goed is voor de verkeersveiligheid. Metingen in Rotterdam lieten namelijk zien dat de snelheid van 85% van alle voertuigen sterk daalde nadat de drempelwas geplaatst. Ook veroorzaakt het zware verkeer door de flexdrempel minder trillingen. Ook weer positief. Er zijn verschillende uitvoeringen die autoverkeer afremmen tot 25, 30, 40, 50 en 60 km/h. De kosten van de aanleg van de drempel zijn €23.500,- en daarmee veel hoger dan een gewone betonnen drempel in betonnen elementen (± €10.000,-) of in straatwerk (kost alleen extra zand).